Smaka Sverige logotyp, länk till startsidan.
Ölservering i montern på Grüne Woche

Torsten Spörl, gastronomiansvarig och öl-sommelier på öldistributören Bierothek tillsammans med Anton Wijk som serverar Smögenbryggar’ns öl i Sveriges monter på Grüne Woche. Foto: Jordbruksverket.

Publicerades

Svenskt hantverksöl gör succé i Tyskland

Med över 170 svenska hantverksbryggerier är ölservering ett självklart inslag i den svenska montern på Grüne Woche i Berlin. För femte året i rad är öl-puben en publikmagnet ibland de röda stugorna i Sveriges monter, i år med öl från sju olika bryggerier.

En av världens största matmässor – Grüne Woche – pågår mellan den 19 och 28 januari i Berlin. Jordbruksverket samordnar Sveriges deltagande tillsammans med producenter som presenterar traditionella och innovativa livsmedelsprodukter som ska inspirera besökarna till att se, smaka och uppleva Sverige.

Ett innovativt företag som medverkar i den svenska montern är Smögenbryggar’n, ett marint bryggeri som är med för andra året i rad.

— Sverige har en stark Craft-Beer-scen med bryggerier som håller hög kvalitet och erbjuder stor variation av ölsorter. Vi svenskar är inte rädda för att använda spännande råvaror och testa nytt. Vårt bryggeri, Smögenbryggar’n, till exempel använder marina ingredienser för att undvika E-nummer och ersätta processhjälpmedel med råvaror från havet. Musselskal för pH-balans och tång för klarning av ölen som också ger umami och salt, säger Jesper Jonasson, VD på Smögenbryggar’n.

Växande efterfrågan i Tyskland

Efter medverkan på Grüne Woche och andra tyska ölevent under 2023 har Smögenbryggar’n märkt av en växande efterfrågan från tyska kunder som vill köpa deras öl. Med perfekt timing till Grüne Woche 2024 lanserades ett samarbete med Bierothek, känd distributör som även är aktiva i Nederländerna, Italien, Österrike, Finland, som nu gör Smögenbryggar’ns öl tillgänglig för den tyska marknaden.

— Anledningen till att vi tecknade avtal med Smögenbryggar'n är företagets filosofi. Kombinationen av öl och hav gör ölet unikt. Ölet är smakrikt med en len avslutning. Dessutom är användningen av råvaror från havet, som alger, havssalt eller musselskal, unik och intressant för den tyska marknaden, säger Torsten Spörl, gastronomiansvarig och öl-sommelier på Bierothek.

I den svenska montern på Grüne Woche medverkar i år sju hantverksbryggerier; Beerbliotek, Bustad Brewing Co., Göteborgs Nya Bryggeri, Lundabryggeriet, Pine Ridge Brewery, Smögenbryggar’n och Uncharted Brewery.

— Den tyska marknaden erbjuder redan idag ett brett utbud av öl. Svenska hantverksbryggerier som vill etablera sig här behöver, förutom en jämn kvalitet, bädda in sina öl i en berättelse och skapa en känsla som väcker intresse och efterfrågan hos de tyska konsumenterna, säger Torsten Spörl.

Producenter i Sveriges monter på Grüne Woche 2024

  • Samarbete mellan bryggare: Beerbliotek, Bustad Brewing Co, Göteborgs Nya Bryggeri, Lundabryggeriet, Smögenbryggar'n, The Pine Ridge Brewery, The Uncharted Brewing Company
  • Skedvi Bröd
  • Mjödhamnen
  • Mossagården
  • Prinsens Sill och Sallader
  • Lanthandeln Sonarp som tillverkar Ängabackens Björksoda
  • Petersborgs Gård medverkar tillsammans med Österlens Kött & Vilt Brösarp
  • Skånsk Chili
  • OMG Plantbased Food AB
  • Ocean Next
  • Älgburgare från Värmland i Matstudions regi
  • Österlenkryddor