Smaka Sverige logotyp, länk till startsidan.
Sveriges landslag i montern på Grüne Woche. Foto: Jordbruksverket/Bernhard Ludewig

Här är hela det svenska landslaget som representerade Sverige på Grüne Woche, med landsbygdsminister Peter Kullgren i mitten. FOTO: Jordbruksverket / Bernhard Ludewig

Publicerades

310 000 besökare på Grüne Woche – stort intresse för de svenska utställarna

Nyligen avslutades Grüne Woche, den stora mat- och jordbruksmässan, i Berlin där Sverige återigen fanns på plats med en representationsmonter i Jordbruksverkets regi. Under den 10 dagar långa mässan fick de 19 svenska livsmedels- och måltidsturismföretagen besök inte bara av 310 000 nyfikna tyska besökare, utan även statsminister Ulf Kristersson och landsbygdsminister Peter Kullgren. Liksom tidigare år fick de svenska smakerna uppmärksamhet i både traditionell och sociala media.

Ett fyrverkeri av intryck och en uppsjö av smakupplevelser lockade i år 13% fler besökare som trots tuffare ekonomiskt läge spenderade i snitt 160 EUR på sin kulinariska vandring genom mässhallarna.

Hampaglass, rosenkvitten, blå näringar och tunnbröd med en twist

Årets svenska utställare spände brett över olika livsmedel och drycker med både typiska svenska smaker och nytänk genom innovativt användande av råvaror. Till exempel Mossagården vars glass bygger på det näringsrika hampafröet, Ängabackens Björksoda på ren björksav samt OmiOpi som producerar produkter på rosenkvitten vilket är ett smakrikt och hållbart alternativ till citrusfrukter. Blå näringar lockade till extra intresse. Möja Fisk, en fiskrestaurang i Stockholms skärgård som visar upp sin destination ihop med ett innovativt havsknäcke med alger som en av huvudingredienserna, bjöds in att hålla föredrag på mässans scen.

En producent som är väl etablerad i Sverige och ser sig om efter nya marknader att växa på är jämtländska Goda AB med sitt varumärke Mörsjö deli.

- För oss är det värdefullt att kunna testa våra smaker och få direkt feedback från konsumenter på vår produkt. Vi har jobbat systematiskt under hösten, bland annat med stöd från EEN, och använder Grüne Woche som en språngbräda som vi kan bygga vidare vårt exportarbete på, säger Anna Godevärn, VD och delägare på Goda AB.

Under höstens förarbete knöts kontakt med en tysk distributör och under pågående mässa lanserades Mörsjö delis tunnbrödschip och dipmix i deras webshop. Produkterna finns direkt efter mässan även att köpa i fysisk butik hos en nordtysk delikatessbutikkedja.

Sverige som kulinarisk destination

För den matintresserade turisten, en foodie, har Sverige mycket som lockar. Kända för våra traditioner, hållbarhet och innovation erbjuder svenska livsmedelsproducenter och måltidsdestinationer allt från hälsosamma, lokalproducerade, nytänkande och hållbara matupplevelser.

Visit Trollhättan Vänersborg har medverkat på Grüne Woche vid upprepade tillfällen och märker tydliga effekter med fler tyska turister i regionen.

- För destination Trollhättan/Vänersborg är Grüne Woche ett riktigt bra tillfälle att visa upp alla våra unika styrkor, och där vi får möjlighet till personliga möten och samtal med framtida turister. Vår destination attraherar många tyska turister idag men potentialen är mycket större och här får vi en möjlighet att utveckla den ihop med våra lokala aktörer inom besöksnäringen, säger Peter Eriksson, kommunstyrelsens ordförande i Trollhättan.

På årets mässa hade man med en hel uppstoppad älg, en riktig publikmagnet i montern. Drygt 15 000 personer hann under de tio dagarna fotografera sig med älgen.

Win-win för Sverige

Målet med Jordbruksverkets monter på Grüne Woche är att främja långsiktig efterfrågan på svenska produkter och måltidsupplevelser, vilket kan bidra till utveckling av landsbygden och en ökad livsmedelsproduktion i Sverige.

- Det är en win-win-situation där de deltagande företagen får draghjälp i form av den gemensamma svenska plattformen för att visa upp sina erbjudanden för en köpstark och matintresserad publik. Samtidigt stärks Sveriges varumärke som matland när vi fysiskt kan visa upp vårt budskap om tradition och innovation genom de utvalda livsmedelsproducenternas medverkan, säger Camilla Bender Larson, uppdragsledare på Jordbruksverket. Att både statsministern och landsbygdsministern besöker montern är en uppskattad markering till de småskaliga producenterna om den viktiga roll de spelar i Sveriges livsmedelsförsörjning, avslutar Camilla.

Exempel på företag som jobbar med både produktion och besöksverksamhet är flera av hantverksbryggarna som medverkar. Förutom värdefulla inspel från en ölkunnig och nyfiken publik om vilka smaker som fungerar bra i Tyskland märks effekterna från Grüne Woche även i form av ökat antal tyska besök på ölprovningar och i restaurangverksamheterna hemma i Sverige.

Företagen som deltar på Grüne Woche 2025 är:

Arvid Nordquist HAB – tillverkare av ekologiskt och FairTrade-märkt kaffe.

Goda AB – under varumärket Mörsjö Deli producerar företaget handgjorda, krispiga och smaksatta tunnbrödchips.

Bryggerier:

  • Göteborgs Nya bryggeri – ekologiskt hantverksbryggeri.
  • Smögenbryggar'n (Smögen Ale AB) – marint bryggeri som jobbar mycket med lokala, hållbara samarbeten.
  • The Pine Ridge Brewery – hantverksbryggeri som 2023 tilldelades priset "Årets Svenska Bryggeri”.
  • Bustad Brewing Co. – familjeägt bryggeri beläget i Lidköping vars öl är opastöriserad, ofiltrerad och fri från klarningsmedel.
  • Kvarnagårdens Bryggeri – hantverksbryggeri baserat i Braås med en bred palett av olika ölsorter och drycker.
  • Fjällbryggarna – hantverksbryggeri från Medelpad vars öl tar inspiration från fjällen.

Lanthandeln Sonarp - Under varumärket Ängabackens Björksoda produceras och säljs mousserande, alkoholfri dryck som är småskaligt och hantverksmässigt framställd av ren björksav. Vid sidan om produktionen av dryck bedriver företaget besöksverksamhet där man även tar emot internationella gäster.

Mossagården - Familjeägt företag som arbetar med ekologisk odling, måltidsturism och produktion av produkter från hampafrön.

Möja Fisk AB – fiskbutik och restaurang i Stockholms skärgård.

Petersborgs Gård - Medverkar på mässan tillsammans med Österlens Kött & Vilt Brösarp som producerar en älgkorv att serveras tillsammans med Petersborgs senap. Tillsammans representerar de två företagen även Matrundan Österlen som arrangeras varje vår. I samarbetet ingår även Skånsk Chili, ett familjeföretag som bedriver ekologiskt certifierad chiliodling och tillverkning av chilisåser.

Prinsens Sill och Sallader - Företaget producerar sill, sallader och såser inom premiumsegmentet. Den färska sillen som läggs in kommer från hållbara fiskbestånd i Nordsjön. Företagets produkter säljs även i Finland and Danmark.

OmiOpi - ett juice- och dryckesföretag som utvecklar produkter av ekologiskt odlad rosenkvitten, även känd som quince eller "Nordens citron”.

Roberts – producent av extrakter och aromer till bryggerier och livsmedelsindustrin.

Visit Trollhättan Vänersborg AB - turistorganisation för städerna Trollhättan och Vänersborg med uppgift att marknadsföra destinationerna.

Österlenkryddor - Österlenkryddor i Köpingebro har en ekologisk frilandsodling av kryddor och en hantverksmässig tillverkning av kryddblandningar som säljs både genom en egen internationell webbshop och egen gårdsbutik.