Tung svensk närvaro på Grüne Woche
Under fredagen inleddes Grüne Woche, den stora mat- och jordbruksmässan, i Berlin, där Sverige deltar genom en representationsmonter i Jordbruksverkets regi. Både statsminister Ulf Kristersson och landsbygdsminister Peter Kullgren var på plats. Under 10 dagar möter 19 svenska livsmedels- och måltidsturismföretag drygt 300 000 nyfikna tyska besökare.
Förutom spaning på trender inom mat och dryck, utgör den 89:e upplagan av Grüne Woche också en politisk arena för diskussion om global livsmedelsförsörjning. På morgonen tog landsbygdsminister Peter Kullgren, under mässans officiella rundvandring, emot en delegation med bland andra den tyske jordbruksministern, EU:s jordbrukskommissionär och ordföranden för tyska bondeförbundet.
– Det är oerhört glädjande att både statsminister Ulf Kristersson och landsbygdsminister Peter Kullgren har besökt den svenska montern på Grüne Woche under öppningsdagen. Det visar på den betydelse som svensk livsmedelsproduktion har. Sverige har mycket att erbjuda – innovativa produkter som bygger på god djurvälfärd, låg antibiotikaanvändning, jämförelsevis låg klimatpåverkan och smittsäker hantering, säger Christina Nordin, generaldirektör på Jordbruksverket.
Välbesökt invigning
Under fredagen invigdes den svenska montern av Peter Kullgren, Christina Nordin och John Zachau, ministerråd på Sveriges ambassad i Tyskland, inför en stor grupp inbjudna gäster. Bland gästerna fanns svenska representanter från bland annat Lantbrukarnas Riksförbund, Livsmedelsföretagen och en delegation av kommunrepresentanter från Trollhättan Vänersborg, tillsammans med Norges jordbruks- och matminister och officiella representanter från Tyskland, Estland, Rumänien, Island och Cypern.
– På Grüne Woche i Berlin ställer Sverige upp med en samlingsmonter för att visa på den diversitet av svenska livsmedelsföretag som finns och för att framhäva Sverige som ett kulinariskt besöksmål. Ett stort antal svenska livsmedelsföretag bidrar till att på plats framhäva svensk kvalitet och matkunnande. Grüne Woche är också en viktig politisk arena för att understryka vikten av en stabil jordbruks- och livsmedelsförsörjning, sa landsbygdsminister Peter Kullgren under fredagens invigning av montern.
Under lördagen fortsatte GFFA, Global Forum for Food and Agriculture, där Sverige deltog med en delegation. Årets tema är ”Farming a Sustainable Bioeconomy”.
Statsministern på besök i montern
Under fredagseftermiddagen gjorde statsminister Ulf Kristersson ett nedslag i den svenska montern i samband med sitt besök i den tyska huvudstaden.
Under rundturen i montern samtalade statsministern bland annat med Möja Fisk om potentialen i blå näringar, med Arvid Nordquist om värdet av Grüne Woche som testmarknad och den positiva inverkan som mässdeltagandet haft på besöksnäringen i Trollhättan och Vänersborg. För de medverkande hantverksbryggerierna erbjuder nyheten om gårdsförsäljning möjlighet att utveckla sin besöksverksamhet.
Företagen som deltar på Grüne Woche 2025
Arvid Nordquist HAB – tillverkare av ekologiskt och FairTrade-märkt kaffe.
Goda AB – under varumärket Mörsjö deli producerar företaget handgjorda, krispiga och smaksatta tunnbrödchips.
Samarbete mellan bryggerier
- Göteborgs Nya bryggeri – ekologiskt hantverksbryggeri.
- Smögenbryggar'n (Smögen Ale AB) – marint bryggeri som jobbar mycket med lokala, hållbara samarbeten.
- The Pine Ridge Brewery – hantverksbryggeri som 2023 tilldelades priset "Årets Svenska Bryggeri”.
- Bustad Brewing Co. – familjeägt bryggeribeläget i Lidköping vars öl är opastöriserad, ofiltrerad och fri från klarningsmedel.
- Kvarnagårdens Bryggeri – hantverksbryggeri baserat i Braås med en bred palett av olika ölsorter och drycker.
- Fjällbryggarna – hantverksbryggeri från Medelpad vars öl tar inspiration från fjällen.
Lanthandeln Sonarp - Under varumärket Ängabackens Björksoda produceras och säljs mousserande, alkoholfri dryck som är småskaligt och hantverksmässigt framställd av ren björksav. Vid sidan om produktionen av dryck bedriver företaget besöksverksamhet där man även tar emot internationella gäster.
Mossagården - Familjeägt företag som arbetar med ekologisk odling, måltidsturism och produktion av produkter från hampafrön.
Möja Fisk AB – fiskbutik och restaurang i Stockholms skärgård.
Petersborgs Gård – producent av senapsfrö och senapsprodukter
Österlens Kött & Vilt Brösarp som producerar en älgkorv att serveras tillsammans med Petersborgs senap. Tillsammans representerar de två företagen även Matrundan Österlen som arrangeras varje vår.
Skånsk Chili, ett familjeföretag som bedriver ekologiskt certifierad chiliodling och tillverkning av chilisåser.
Prinsens Sill och Sallader - Företaget producerar sill, sallader och såser inom premiumsegmentet. Den färska sillen som läggs in kommer från hållbara fiskbestånd i Nordsjön. Företagets produkter säljs även i Finland and Danmark.
OmiOpi - ett juice- och dryckesföretag som utvecklar produkter av ekologiskt odlad rosenkvitten, även känd som quince eller "Nordens citron”.
Roberts – producent av extrakter och aromer till bryggerier och livsmedelsindustrin.
Visit Trollhättan Vänersborg AB - turistorganisation för städerna Trollhättan och Vänersborg med uppgift att marknadsföra destinationerna.
Österlenkryddor - Österlenkryddor i Köpingebro har en ekologisk frilandsodling av kryddor och en hantverksmässig tillverkning av kryddblandningar som säljs både genom en egen internationell webbshop och egen gårdsbutik.
Om Grüne Woche
Pågår 17-26 januari 2025 i Berlin, Tyskland
Arrangeras för 89:e gången
300 000 besökare
1 500 utställare från 60 länder
Grüne Woche uppskattar att varje besökare spenderar 1 500 kronor på mässan
Om GFFA, Global Forum for Food
Parallellt med mässan pågår konferensen Global Forum for Food and Agriculture. På konferensen deltar politiker från ett 70-tal länder för att diskutera framtidens hållbara lantbruk och livsmedelsförsörjning.