Svenska företag utforskar den tyska nyfikenheten på svensk mat och dryck
Världsmässan för jordbruk och livsmedel, Grüne Woche, lockar närmare 300 000 besökare till Berlin i januari varje år. För sjätte gången kommer det finnas en svensk representationsmonter där 19 svenska företag ska testa den tyska marknaden. Utställarna finslipar under hösten planerna för hur de bäst presenterar sina olika produkter och destinationer i montern.
För att stärka landsbygdsutvecklingen och uppnå en ökad livsmedelsproduktion i Sverige krävs en efterfrågan på svenska produkter och måltidsdestinationer. Att främja den efterfrågan är det långsiktiga målet med Jordbruksverkets svenska representationsmonter på Grüne Woche i januari 2025. Företagen som deltar i montern bidrar alla till att bygga bilden av Sverige som matdestination. 2025 års upplaga bygger vidare på det tidigare upplägget med röda stugor som framgångsrikt fångat besökarnas uppmärksamhet.
Sverige bjuder som vanligt på både tradition och innovation. De tyska mässbesökarna kommer kunna smaka på allt från sill, tunnbröd, senap och älgkorv till must och hantverksöl – i flera fall i nya tappningar. Bland de mer innovativa erbjudandena finns tångknäcke, mousserande björksav, hampaglass och rosenkvittenjuice.
– De flesta av våra producenter i montern jobbar parallellt med att utveckla sin besöksverksamhet och att producera och sälja produkter. Att ha flera ben att stå på är en framgångsrik strategi för att öka försäljningen och hantera säsongstoppar och dalar. Medverkan på Grüne Woche gör det möjligt för företagen att testa vilka smaker och budskap som går hem hos den tyska konsumenten. De kan också undersöka förutsättningarna för att sälja sina produkter på den tyska marknaden, säger Camilla Bender Larson, uppdragsledare inom Näringsutvecklingsenheten på Jordbruksverket.
En längre säsong
Den tyska publiken, med sin semesterperiod som sträcker sig från april ända in i september, kan bidra till en förlängd säsong för svenska turistaktörer. En av aktörerna i representationsmontern är Visit Trollhättan Vänersborg som sedan första medverkan 2018 märkt en ökning av tyska besökare i regionen med 32%.
– Den tyske turisten är definitivt en viktig målgrupp för våra besöksmål och måltidsaktörer. Grüne Woche är en viktig kanal för oss att komma i direkt kontakt med tyska resenärer som lockas och sätter högt värde på just det som Sverige har att erbjuda, närhet till naturen och vackra landskap. Sedan stämmer det ju att mat och dryck är vägen till hjärtat hos många, så kombinationen är perfekt för oss, säger Maria Engström Weber, VD på Visit Trollhättan Vänersborg.
Grüne Wocheutställaren Smögenbryggar’n har upplevt hur besöksverksamhet och försäljning går hand i hand:
– Sedan vi var med på Grüne Woche första gången 2023 har vi märkt en tydlig ökning under sommarsäsongen av tyska besökare hos oss på Smögen. Mässan var också viktig för oss i arbetet att få en tysk distributör. Som liten aktör på ett typiskt sommarbesöksmål, måste vi jobba kreativt och brett, säger Jesper Jonasson vd på Smögenbryggar’n.
Allt som är svenskt går hem hos tyskarna
Grüne Woche kan liknas vid en enorm marknad där besökarna äter, dricker och handlar sig igenom de många hallarna. Med så många som 300 000 köpsugna besökare är det viktigt för företagens framgång i montern att vara väl förberedda. Därför samlades företagen på en utställarworkshop under oktober för att samordna ”landslaget", slipa på argumenten och utbyta erfarenheter.
Även Business Sweden, Almi och Tysk-svenska handelskammaren delade med sig av många insikter om att ställa ut och hur man bäst möter den tyska marknaden.
– Tyskar gillar Sverige och allt som har med Sverige att göra. Det kan ni använda er av när ni vänder er till den tyska marknaden, uppmanade Corinna Hauber från Tysk-svenska handelskammaren. En svensk flagga, en midsommarstång eller en älg symboliserar Sverige för många tyskar. En så enkel sak som att inkludera dessa symboler i sin marknadsföring kan öka försäljningen med upp till 20 procent, menar Corinna Hauber. Vi brukar säga att det finns en ”Schwedenbonus”. Men det gäller också att leva upp till det man lovar. Där är vi tyskar lite petiga.
Företagen som deltar på Grüne Woche 2025 är:
Arvid Nordquist HAB – tillverkare av ekologiskt och FairTrade-märkt kaffe.
Goda AB – under varumärket Mörsjö Deli producerar företaget handgjorda, krispiga och smaksatta tunnbrödchips.
Samarbete mellan bryggerier:
- Göteborgs Nya bryggeri – ekologiskt hantverksbryggeri.
- Smögenbryggar'n (Smögen Ale AB) – marint bryggeri som jobbar mycket med lokala, hållbara samarbeten.
- The Pine Ridge Brewery – hantverksbryggeri som 2023 tilldelades priset "Årets Svenska Bryggeri”.
- Bustad Brewing Co. – familjeägt bryggeri beläget i Lidköping vars öl är opastöriserad, ofiltrerad och fri från klarningsmedel.
- Kvarnagårdens Bryggeri – hantverksbryggeri baserat i Braås med en bred palett av olika ölsorter och drycker.
- Fjällbryggarna – hantverksbryggeri från Medelpad vars öl tar inspiration från fjällen.
Lanthandeln Sonarp - Under varumärket Ängabackens Björksoda produceras och säljs mousserande, alkoholfri dryck som är småskaligt och hantverksmässigt framställd av ren björksav. Vid sidan om produktionen av dryck bedriver företaget besöksverksamhet där man även tar emot internationella gäster.
Mossagården - Familjeägt företag som arbetar med ekologisk odling, måltidsturism och produktion av produkter från hampafrön.
Möja Fisk AB – fiskbutik och restaurang i Stockholms skärgård.
Petersborgs Gård - Medverkar på mässan tillsammans med Österlens Kött & Vilt Brösarp som producerar en älgkorv att serveras tillsammans med Petersborgs senap. Tillsammans representerar de två företagen även Matrundan Österlen som arrangeras varje vår. I samarbetet ingår även Skånsk Chili, ett familjeföretag som bedriver ekologiskt certifierad chiliodling och tillverkning av chilisåser.
Prinsens Sill och Sallader - Företaget producerar sill, sallader och såser inom premiumsegmentet. Den färska sillen som läggs in kommer från hållbara fiskbestånd i Nordsjön. Företagets produkter säljs även i Finland and Danmark.
OmiOpi - ett juice- och dryckesföretag som utvecklar produkter av ekologiskt odlad rosenkvitten, även känd som quince eller "Nordens citron”.
Roberts – producent av extrakter och aromer till bryggerier och livsmedelsindustrin.
Visit Trollhättan Vänersborg AB - turistorganisation för städerna Trollhättan och Vänersborg med uppgift att marknadsföra destinationerna.
Österlenkryddor - Österlenkryddor i Köpingebro har en ekologisk frilandsodling av kryddor och en hantverksmässig tillverkning av kryddblandningar som säljs både genom en egen internationell webbshop och egen gårdsbutik.
Korta fakta om Grüne Woche:
17-26 januari 2025 i Berlin, Tyskland.
Arrangeras för 89:e gången.
300 000 besökare från 61 länder
1400 utställare i 28 hallar
Grüne Woche uppskattar att varje besökare spenderar 1500 kr på mässan.
https://www.gruenewoche.de/