Smaka Sverige logotyp, länk till startsidan.
Försäljare och kund i ett marknadsstånd på matmarknad

Foto: Scandinav

Publicerades

Ny rapport - Inspiration till hållbar lönsamhet på landsbygden

Jordbruksverket har samlat information och lärdomar från tidigare studier, intervjuer med branschexperter och goda exempel på hållbart företagande på landsbygden i en rapport. Den kan vara ett bra stöd för småskaliga mathantverks-, livsmedels- och måltidsturismföretag på den svenska landsbygden.

Rapporten pekar på några tydliga utmaningar för branschen och berättar om en rad framgångsfaktorer. Flera småskaliga företag delar med sig av hur de på innovativa sätt tacklat de utmaningar som finns.

Vad är hållbar lönsamhet?

Begreppet hållbar lönsamhet är komplext och greppar över allt från att gå med vinst och ha skäliga arbetsvillkor till intressentpåverkan och klimatavtryck. Genom att samla all kunskap, både från forskningen och praktiken, kan småskaliga livsmedelsaktörer aktivt arbeta för en hållbar lönsamhet och förhoppningsvis stärka branschen nationellt.

Flera utmaningar i branschen

Bland utmaningarna kan vi bland annat se långa geografiska avstånd till marknader, svåra ekonomiska förutsättningar och branschspecifika regleringar. Utmaningarna varierar beroende på region och typ av verksamhet.

Hur kan branschen tackla utmaningarna?

För att uppnå hållbar lönsamhet finns en rad faktorer som kan bidra till framgång:

  • förstå konsumenternas behov,
  • ha en stark entreprenörskapsanda,
  • etablera lokal förankring,
  • utveckla produkter och tjänster löpande,
  • bedriva effektiv marknadsföring,
  • odla produktiva samarbeten och
  • använda rätt försäljningskanaler.

Goda exempel ger lärdomar och inspiration

Företag från norr till söder ger oss matnyttiga rekommendationer för att bygga hållbar lönsamhet. Några exempel är Mathantverket i Voullerim i Norrbotten, Jürss mejeri i Jämtland och Arilds vingård i Skåne. Tipsen handlar om att våga satsa på sin idé, att investera långsamt, att skaffa bra rådgivare, att hitta sin identitet, att hitta flera ben att stå på och mycket mer.

Slutsatser

Maria Tunberg och Elias Horn Maurin på Analysys Mason som upphandlats för att göra rapporten åt Jordbruksverket säger i sin slutsats:

För att stärka konkurrenskraften och lönsamheten för småskaliga livsmedelsaktörer på landsbygden är det nödvändigt att beakta ämnets komplexitet, verka för mer samarbete och fortsatta studier. Dessutom är det viktigt att stödja innovativa lösningar som tacklar utmaningarna som målgruppen står inför.

Hela rapporten finns inom kort att ladda ner från Jordbruksverkets webbutik.

Fakta om projektet


Projekt

Kartläggning och spridning av befintliga studier samt goda exempel om hållbar lönsamhet.


Syfte

Syftet med detta uppdrag är att ge svenska småskaliga mathantverks-, livsmedels- och måltidsturismföretag tillgång till befintliga studier och goda exempel för ett hållbart företagande inom matkultur, livsmedel och måltidsturism.


Kontakt

Cecilia Andersson
Näringsutvecklingsenheten, Jordbruksverket
Telefon: 036-15 50 56
E-post: cecilia.andersson@jordbruksverket.se


Uppdragstagare

Analysys Mason


Finansiering

Uppdraget är del av landsbygdsprogrammet