Smaka Sverige logotyp, länk till startsidan.
Svenska flaggor i potatisar med sill på ett fat.

Att maten är svenskproducerad är en av de två viktigaste faktorerna vid matinköp för 45 procent av konsumenterna och hälften av de tillfrågade i Attitydundersökningen 2024 tror dessutom att de kommer att äta mer svenska livsmedel om fem år. Foto: Scandinav

Publicerades

Intresset för svenskproducerad mat ökar

Att maten är svenskproducerad är en av de viktigaste faktorerna vid valet av mat och dryck i butik, enligt en färsk attitydundersökning som genomförts av Demoskop på uppdrag av Svenskmärkning AB. Fyra av tio (42%) äter mer svenskt idag jämfört med för fem år sedan. Ägg, mjölk, fågel, potatis, nötkött och fläskkött är de varor som konsumenter i Sverige tycker är viktigast att köpa av svenskt ursprung.

Många äter mer svenskt idag än för 5 år sedan

Enligt en färsk attitydundersökning som genomförts av Demoskop anger fyra av tio (42%) att de äter mer svenska livsmedel och råvaror idag jämfört med för fem år sedan.

Hälften av de tillfrågade tror dessutom att de kommer att äta mer svenska livsmedel om fem år. Det är främst de under 34 år (56%), kvinnor (57%) och storstadsbor (54%) som i högre utsträckning tror att de kommer äta mer svenskt.

  • Att maten är svenskproducerad är en av de två viktigaste faktorerna vid matinköp för 45 procent av konsumenterna
  • En majoritet (56%) tycker att ursprunget på råvaror är viktigt när de väljer mat och dryck, en siffra som har ökat sedan 2023 (54%).
  • 92 procent av de tillfrågade tycker att det är viktigt att det finns en livsmedelsindustri i Sverige.

Ägg, mjölk, fågel, potatis, nötkött och fläskkött ska vara svenskproducerat

Listan på de varor som är viktigast för konsumenterna att de är svenskproducerade toppas av: ägg, mjölk, fågel, potatis, nötkött och fläskkött.

Ägg befäster sin första plats med en ökning från 78 procent (2023) till 82 procent (2024). Potatis har gjort en rekordsnabb klättring på ett år från 63 procent till 77 procent (2024). Betydelsen av att morötterna är svenska har haft en ännu större ökning, från 49 till 69 procent (2024).

  • 76% tycker att det är viktigt att nötköttet är svenskt, en ökning från 71% 2023
  • 80% tycker att det är viktigt att mjölken de köper är svensk, en ökning från 73% 2023.
  • 75% tycker att det är viktigt att fläskköttet är svenskt, en ökning från 69% 2023

Gynna svenska bönder är en orsak att välja svenskt

Att gynna svenska bönder och svensk livsmedelsindustri är de två främsta skälen till att välja svenska livsmedel och råvaror.

Andelen som väljer svensk mat och dryck för att de vill gynna svenska bönder har ökat från 83 procent (2023) till 86 procent (2024). På andra plats anger 75 procent att de väljer svenska varor för att främja den svenska livsmedelsindustrin. Även det är en ökning, från 73 procent (2023).

Två andra viktiga skäl till att välja svenskt är det faktum att det i Sverige används mindre antibiotika i djuromsorgen (72%) och att konsumenterna vill bidra till svensk försörjningsförmåga (72%), en ökning från 69 procent 2023.

  • 78 procent tycker att det är viktigt att kunna se vilket ursprungsland en råvara eller produkt har.
  • 45 procent tycker att det är enkelt att identifiera ursprung på mat och dryck som säljs i butik medan 25 procent tycker det är svårt.
  • Tre av tio tycker att butikerna skyltar svenska produkter otydligt. Personer i åldern upp till 34 år tycker i högre utsträckning än äldre att butikerna skyltar svenska produkter tydligt (44%).

Två av fem tänker på matens ursprung på restaurang

Två av fem (44%) tänker på råvarornas ursprung när de äter på restaurang. Och det finns en hel del som frågar om ursprunget på råvaror och livsmedel när de äter på restaurang. 41 procent (av de som tänker på ursprunget på råvaror och livsmedel när de äter ute) frågar ibland personalen för att få besked. I åldersgruppen 55-64 år frågar åtta procent alltid och 47 procent ibland.

 

Om undersökningen

  • Attitydundersökningen om ursprung på livsmedel och råvaror är framtagen av Demoskop på uppdrag av Svenskmärkning AB, som står bakom den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige, där även Mjölk från Sverige och Kött från Sverige ingår.
  • Mätningen görs årligen och genomfördes 2024 för nionde gången sedan lanseringen av ursprungsmärkningen Från Sverige 2016.
  • Undersökningen genomfördes genom 1 051 intervjuer i webbpanel under perioden 29/1–9/2 2024.