Svensk tradition och innovation på matmässan Grüne Woche i Berlin
Den 19 januari 2024 står Sveriges monter redo att ta emot 300 000 besökare på den internationella livsmedels- och jordbruksmässan Grüne Woche i Berlin. På mässan får svenska företag tillfälle att presentera livsmedel producerade i Sverige för den internationella marknaden. Bland produkterna som står för både tradition och innovation finns allt från de populära älgfärsburgarna och inlagd sill till hantverksöl och knäckebröd tillverkat av sockertång.
– Vårt mål är att stärka bilden av Sverige som livsmedelsexportör och unikt destinationsmål genom måltidsupplevelser. Mässan är också ett viktigt tillfälle för producenterna att testa den internationella marknaden och få direkt återkoppling från kunderna. Nu ser vi fram emot att låta årets deltagare presentera sina spännande produkter, säger Camilla Bender Larson, näringsutvecklare på Jordbruksverket och uppdragsledare för den svenska satsningen.
Svensk mat och Sverige som destination står högt i kurs hos tyska konsumenter. Det har tydligt återspeglats på mässan Grüne Woche i Berlin där de rödmålade stugorna i Sveriges monter under flera år lockat många besökare att smaka och handla livsmedel producerade i Sverige.
– Årets svenska landslag representerar produkter som står för både tradition och innovation. Här finns allt från de populära älgfärsburgarna och inlagd sill till hantverksöl och knäckebröd tillverkat med sockertång, säger Camilla Bender Larson.
Utställare Grüne Woche 2024
Samarbete mellan bryggerier - Hantverksbryggare från hela Sverige med en stor variation av olika ölstilar:
Beerbliotek
Bustad Brewing Co
Göteborgs Nya bryggerier
Lundabryggeriet AB
Smögenbryggar'n
The Pine Ridge Brewery
The Uncharted Brewing Company
Skedvi Bröd - Tillverkar knäckebröd enligt traditionella hantverksmetoder. Företaget bedriver gårdsbutik och jobbar med cirkularitet genom att ta tillvara på knäckebrödsrester för att producera akvavit. Skedvi Bröd original och extragräddat har nyligen fått skyddad geografisk beteckning inom EU.
Mjödhamnen - Mjödhamnen i Hällefors är en pionjär inom mjöd i Sverige som tillverkar egna produkter med honung från svenska biodlare.
Mossagården - Familjeägt företag som arbetar med ekologisk odling, måltidsturism och produktion av produkter av hampafrön.
Prinsens Sill och Sallader - Företaget producerar sill, sallader och såser inom premiumsegmentet. Den färska sillen som läggs in kommer från hållbara fiskbestånd i Nordsjön. Företagets produkter säljs även i Finland and Danmark.
Lanthandeln Sonarp - Under varumärket Ängabackens Björksoda produceras och säljs mousserande, alkoholfri dryck som är en småskaligt och hantverksmässigt framställd av ren björksav. Vid sidan om produktionen av dryck bedriver företaget besöksverksamhet där man även tar emot internationella gäster.
Petersborgs Gård - Medverkar på mässan tillsammans med Österlens Kött & Vilt Brösarp som producerar en älgkorv att serveras tillsammans med Petersborgs senap. Tillsammans representerar de två företagen även Matrundan Österlen som arrangeras varje vår.
Skånsk Chili - Ett familjeföretag som bedriver ekologiskt certifierad chiliodling och tillverkning av chilisåser.
OMG Plantbased Food AB - Startupföretag grundat 2020 som gör ekologiska växtbaserade livsmedel under varumärket Oh Mungood!. Produkterna; burgare, bits och färs baserade på mungbönor som finns att hitta i svenska butiker och restauranger.
Ocean Next - Nystartat bolag som har som mål att utveckla nya matprodukter och koncept kopplat till sockertång och andra marina råvaror. Primär produkt som visas på mässan är ett fröknäcke med sockertång.
Älgburgare - I regi av Christoffer-Robins Mat AB erbjuds besökarna på Grüne Woche en älgburgare med råvaror från Värmland.
Österlenkryddor - Österlenkryddor i Köpingebro har en ekologisk frilandsodling av kryddor och en hantverksmässig tillverkning av kryddblandningar. Inför mässan lanseras en internationell webbshop.