Smaka Sverige logotyp, länk till startsidan.
Skyddade beteckningar

Tre produkter med skyddad EU-beteckning, Värmländskt Skrädmjöl och Skånsk spettkaka, smörgås med Svecia, Foto: Camilla Bender Larson

Publicerades

Geografiska matvarumärken en outnyttjad potential

Vi kommer alla ihåg det vi ätit på semestern. Vi förknippar maten starkt med den plats eller ort vi besökte. I det senaste avsnittet av Landsbygdsnätverkets podd Landet får olika tankar kring ett geografiskt matvarumärke ta plats. Medverkande i podden är Härjedalsmat, Signerat Halland och Jordbruksverket.

Maten och platsen

Närproducerade livsmedel har blivit allt mer populärt de senaste åren. Coronapandemin har förstärkt en redan pågående trend. Genom hemarbete, svemester och hemester har allt fler upptäckt de egna närbelägna landskapen och dess livsmedelsproducenter. Effekten ger också en större medvetenhet för det lokala varumärket och de mervärden som är förknippade med livsmedelsprodukterna som är producerade där de konsumeras. Korta transportvägar, ökad kvalitet i form av färskhet och direktkontakt med producenten är viktiga inslag i denna trend.

Vad är ett geografiskt matvarumärke?

Det är varumärken som i sin kommunikation utåt lyfter den geografiska anknytningen för livsmedel, dryck och råvaror såväl som matkultur och gastronomi. Det kan vara ett gemensamt kommersiellt varumärke för regionens producenter. En gemensam grund att stå på och ett sätt att skapa igenkänning och lojalitet för kunden, samt tillhörighet och stolthet för producenterna. Det kan också vara ett enskilt ägt varumärke med en tydlig geografisk koppling.

#155 Geografiska matvarumärken - smaken av framgång

Lyssna på avsnittet på Landsbygdsnätverkets webbplats Länk till annan webbplats. (där finns även transkribering av avsnittet) eller via poddspelaren nedan.