Matkultur i Fjärdhundraland
Upplev en resa genom tiden i Fjärdhundraland. Genom olika event och upplevelser lyfter området upp den lokalt producerade maten med koppling till historiska platser. Detta för att få fler turister att komma till området. Samtidigt sker en utveckling av besöksnäringen med matkultur som utgångspunkt.
Projektet Historisk matkultur i Fjärdhundraland har pågått i nästan ett år. Gunnar Öhrnell som är projektledare har utvecklat ett koncept för matkulturevenemang i området. Ett antal aktörer samarbetar och det har resulterat i ett par arrangemang på kulturhistoriska platser. Under augusti månad fanns det möjlighet att åka till hembygdsgården Kvekgården för en annorlunda smakupplevelse. Samtidigt kunde besökaren lära sig om gamla lantrasdjur och höra på spännande berättelser om hur livet var på gården kring mitten av 1800-talet.
Gunnar Öhrnell säger:
– Vi försökte begränsa spridningen av arrangemanget så att antalet besökare som kom skulle hålla sig runt 150–200 personer eftersom platsen är anpassad till det antalet besökare. Men det visade sig att det kom hela 500 personer. Det motsvarar nästan hembygdsföreningens förväntade besökarantal för året. Det blev minst sagt ett lyckat arrangemang.
Julmarknad med mat och hantverk
Den 16 december 2018 är det första gången som julmarknaden vid Salnecke slott genomförs. Det blir det största tillställningen i projektet.
– Genom detta arrangemang kommer vi få praktiska erfarenheter och vi kan lära oss om vad vi ska tänka på i framtiden. Vi har dessutom utökat samarbetet med fler aktörer. Dessa samarbeten håller på att blomma ut och vår förhoppning är att det kommer ge goda effekter inför framtida händelser, fortsätter Gunnar Öhrnell.
Det unika med denna julmarknad är att det säljs lokalt mathantverk från Fjärdhundraland. Det finns mat med historisk anknytning men också modernt mathantverk och hantverkare på en och samma plats. 35 stycken utställare finns närvarande med produkter som upplandskubb, äppelglögg, kalvdans, rökt fårkött och charkuterier från linderödssvin.
För att lyckas med marknaden har Rickard Tellström som är docent och föreläsare inom matkultur hjälpt till. Han har kommit med tips och idéer om hur marknaden kan utformas. Han har även hjälpt mathantverkarna med att ta fram produkter som går att sälja på marknaden men som också har en historisk korrekthet.
Det centrala i upplevelsen är att besökaren åker på en tidsresa och får uppleva och smaka på mat från förr.
Lyckade samarbeten i framtiden
Meningen är att arrangemangen ska återkomma år från år samt att utveckla fler event framåt genom de redan etablerade samarbetsytorna som finns. Syftet med hela projektet är att utveckla en metod för affärsutveckling.
Denna metod ska kunna användas i andra kulturmiljöer och med livsmedelsaktörer i Fjärdhundraland och i Uppland. Metoden ska hjälpa till att utveckla historiska miljöer som bygger på samarbeten mellan olika parter. Kan fler besökare attraheras till området gynnar det inte enbart företag och aktörer genom ökad försäljning. Det leder även till att fler arbetstillfällen skapas på lång sikt.
Läs mer om Jul vid Salnecke slott Länk till annan webbplats..
Projektet Historisk mat i Fjärdhundraland finansieras av landsbygdsprogrammet med medfinansiering av Region Uppsala, Enköpings Kommun, Länsstyrelsen i Uppsala län och Svenska Kyrkan (Lagunda församling).