Smaka Sverige logotyp, länk till startsidan.

Arbete för lokal dryck i baren och på borden

Linda Elverstig och Nanna Jan-Ers på föreningen Matvärden Gävleborg.

Linda Elverstig och Nanna Jan-Ers arbetar på föreningen MatVärden för att främja lokal mat och dryck i Gävleborg.

Projekt

Fortbildning av rådgivare inom korta livsmedelskedjor och lokala marknader

Det finns stor utvecklingspotential i lokala drycker menar föreningen MatVärden i Gävleborg. Nu gör de en särskild satsning för att få mer lokal dryck på borden och i baren. Med målet att öka kunskap arrangerades en studieresa tillsammans med lokala dryckesaktörer.

Föreningen MatVärden arbetar för att de som bor i Hälsingland och Gästrikland eller besöker regionen ska kunna ta del av lokal mat och dryck. Målet är att livsmedelsproduktionen i regionen ska öka i både volym och kvalitet.

‑ Vi har sedan tidigare nätverk för producenter, kockar och bageri, men har sett ett behov av att utveckla vårt främjande arbete inom dryckessortimentet. Drycken är en outnyttjad resurs som har stor potential, säger Linda Elverstig, koordinator på MatVärden.

‑ Vi vill ha in mer lokal dryck på borden och i baren samt ta tillvara möjligheterna för alkoholfria drycker. Det går att göra mer än att erbjuda en lokal must till maten, säger Linda Elverstig.

Genom EU-medel beviljade av Jordbruksverket för fortbildning av rådgivare genomförde MatVärden en studieresa tillsammans med lokala bartenders, ett musteri och ett destilleri. Resan gick norrut mot Härnösand och Umeå.

‑ Vi såg att det finns flera aktörer där som arbetar på ett bra sätt med dryck och svenska smaker som vi kunde lära oss mycket av, berättar Nanna Jan-Ers, Projektledare på MatVärden.

Besök på destilleri, bar och hos bärpionjär

Ett av besöken gjordes på Härnö destilleri som skapat en hel upplevelse kring dryckestillverkningen och drycker. De har utvecklat destilleriet till ett besöksmål med butik, utställning, provsmakning, restaurang och utomhusmatlagning på sommaren.

I Umeå visades exempel på hur det går att göra ett intressant koncept av lokala drycker. Här har baren Facit fokuserat på inhemska drycker och drinkar med svenska smaker som blåbär, lingon och annat som växter här i norden. Dryckerna presenteras geografiskt efter region och gästerna kan därmed också se vilka spännande drycker som kommer från deras egen region.

Norr om Umeå visade bärpionjären Roger Uddståhl hur svenska bär kan tas tillvara i dryckestillverkning. Han har byggt en maskin för att torka blåbär och göra pulver som säljs till dryckestillverkare och barer som gör drycker och drinkar med svenska smaker.

Studieresan har gett positiv effekt till arbetet med lokala dryckesaktiviteter. Bland annat kommer den regionala tävlingen smakkampen nu få en gren för dryck och det blir även med fokus på dryck till maträtterna som tävlande lag kombinerar i Smakkampen Restaurang. Matvärden arrangerade även en skogsbar med svenska smaker vid invigningen av nya entréer till Färnebo nationalpark.

‑ Vi har fått igång ett värdefullt nätverk mellan de dryckesaktörer som var med på resan. De blir också en form av ambassadörer eller acceleratorer i det fortsatta arbetet i regionen, berättar Nanna Jan-Ers.

‑ I Gävle finns några av länets bästa bartenders. De är med och utvecklar Smakkampen Dryck och kommer att vara inspiratörer för intresserade. Vi hoppas att intresset ska kunna spridas inom vår hela vår region från Järvsö och Bergsjö i norr till Gysinge i söder säger Nanna Jan-Ers.

Fakta om projektet

Projektledarens råd till andra som ska driva projekt

  • Ta tillvara på möjlig finansiering och projektstöd för stöttande insatser som kan komma till nytta för mindre aktörer i branschen och som inte har kapacitet att driva det på egen hand.
  • Samverkan är nyckeln till framgång.

Uppdaterad