Kollage av bild på Riina Myrsell med knäckebrödspaket samt knäckebröd framför vedeldad ugn.

Riina Myrsell, verksamhetsledare, ser positiva effekter av den skyddade geografiska beteckningen som Skedvi Bröd fått inom EU. Foto: Anna Hållams och Maria Hansson.

Skyddad geografisk beteckning lyfter Skedvi Bröd

I år firar Skedvi Bröd tioårsjubileum med bättre försäljningssiffror än någonsin för knäckebrödet som bakas i vedeldade ugnar i Stora Skedvi i Dalarna. Den skyddade geografiska beteckningen som Skedvi Bröd fick i november 2023 tror de kan ha bidragit till vårens försäljningsrekord.

Efter ett år som varit tufft, för Skedvi Bröd som för många andra, ser man nu ljust på framtiden i fabriken i Stora Skedvi.

I november 2023 tilldelades knäckebrödet Skedvi Bröd EU-märkningen för livsmedel, Skyddad Geografisk Beteckning. Det är en kvalitetsstämpel som borgar för att brödet gräddas i vedeldade ugnar i Stora Skedvi socken.

Intresset för märkningen är stort i södra delar av Europa. Champagne och Gruyère är välkända varumärken som har densamma. I Sverige växer nu intresset i takt med att fler produkter får märkningen, i dagsläget ett 20-tal. Vindelnrökt skinka är den senaste produkten att få en skyddad geografisk beteckning (juni 2024) och i likhet med knäckebrödet används vedeldade ugnar för att producera den rökta skinkan.

Ansökningsprocessen för en skyddad beteckning är omfattande och tog flera år för Skedvi Bröd. Men när beskedet kom, spreds nyheten snabbt och gav ringar på vattnet skriver Skedvi Bröd i ett pressmeddelande.

— Syftet med den skyddade beteckningen är att stärka landsbygden och ge den bättre förutsättningar för ökade inkomster från produktion och förädling av livsmedel och jordbruksprodukter. Det är något som man brinner för på Skedvi Bröd. Vi vill att landsbygden ska leva, säger Riina Myrsell verksamhetsledare på Skedvi Bröd

Försäljningsrekord

Skedvi Bröd uppger att årets första två månader brukar vara tuffa när det kommer till försäljning av knäckebröd, men att det i år var annorlunda.

— Aldrig under företagets snart 10-åriga historia, har så mycket bröd sålts under januari-februari. Våren och försommaren har fortsatt i samma spår. Vi kopplar det delvis till EU-märkningen, säger Riina Myrsell.

Både försäljning, intresset av varumärket i allmänhet och förfrågningar av olika slag har ökat i rask takt.

I år firar Skedvi Bröd 10-årsjubileum. Nu går knäckebrödsbageriet som också utvecklats till en matdestination in i högsäsongen och tillströmningen av besökare ökar för varje dag.

— Vi är glada att de hittar oss här på vischan i södra Dalarna. Vi tror på vår bygd och att Dalarna framöver ska få ta emot fler besökare från både när och fjärran, säger Riina Myrsell.