Intresset för mat, dryck och måltidsupplevelser är stort bland de resenärer som vill resa till Sverige. Hela 81 procent av världens internationella resenärer vill ta del av det inhemska köket under sin resa, enligt en sammanställning av resetrender som Visit Sweden gjort för 2024.
— Måltidskultur och mat är viktigt för de som intresserar sig för att besöka Sverige och måltidsupplevelsen fungerar ofta som en brygga till besökarens upplevelse av kultur och traditioner, säger Visit Swedens vd Susanne Andersson i ett pressmeddelande.
De internationella resenärerna är intresserade av matens och råvarornas ursprung, hantverket och historien bakom, matkulturarvet samt traditionella måltider.
— Vi på Visit Sweden ser stor potential i att marknadsföra svenska måltidsupplevelser för att öka attraktionen för Sverige som resmål. Med förstärkt koordinering mellan till exempel råvaruproducenter, måltidskreatörer, destinationsutvecklare och företag i turistbranschen skulle marknadsföringen bli ännu tydligare och ännu starkare, säger Susanne Andersson.
Enligt Visit Swedens trendspaning kan måltidsturismen förväntas fortsätta växa. Bland annat ”foodies” vill kunna planera hela resan kring mat och måltider. Detta öppnar upp för restauranger att addera boende till sitt erbjudande.
Läs mer om Visit Swedens trendspaning och i pressmeddelande som du hittar länk till i högerspalten.