Dryckestillverkningen i Sverige är en av de snabbast växande delarna inom svensk livsmedelsindustri. På Internationale Grüne Woche 2023 i Berlin finns inte mindre än tolv olika svenska dryckestillverkare med och bjuder de tyska konsumenterna på allt från kombucha och gin till mjöd och öl. De flesta dryckerna är ekologiskt certifierade.
Dryckesbranschen i Sverige är en relativt ung näring med många start-up bolag. Majoriteten av bolagen är mikroföretag med färre än fem anställda. Företagen har en stark koppling till det lokala vad gäller namn, identitet, råvaror, kunder och marknadsföring. Branschen är kreativ och väcker intresse och nyfikenhet hos konsumenterna, inte bara i Sverige utan även utomlands. Många tillverkare av alkoholhaltiga drycker har även vunnit flera priser utomlands.
Det är inte bara alkoholhaltiga drycker som väcker intresse. Alkoholfria alternativ efterfrågas alltmer på restauranger, framförallt bland unga. Trenden visar också att den totala konsumtionen av alkohol sjönk med 3,5 procent under 2021 jämfört med 2019, året innan pandemin. Efterfrågan på alkoholfritt på systembolaget sen 2012 fortsätter att hålla sig på en hög nivå efter en topp under 2019.
Besökarna på Grüne Woche har fått möjlighet att testa svenska ekologiska och innovativa drycker, vissa med historiska anor från långt innan vikingatiden. Svensk dryckeskultur är på stark frammarsch. I år fanns tre svenskodlade drycker representerade på Nobelfesten, bland annat från ett av de företag som går att besöka i mässans svenska monter. På plats på mässan erbjuds mjöd, öl från sju av Sveriges Oberoende Bryggerier, svensk hantverksmust, läsk, kaffe, kombucha, gin och tonic.