Sverige åter på Grüne Woche

I januari 2018 finns Sverige efter ett par års frånvaro återigen representerat bland de över 1 600 utställarna på världens ledande konsumentmässa för livsmedel, lantbruk och trädgård – Internationale Grüne Woche som arrangeras årligen i Berlin. Den svenska representationsmontern arrangeras av Jordbruksverket på uppdrag av regeringen inom ramen för livsmedelsstrategin.

Med målsättningen att sprida information och Sverige och svensk mat och dryck har Jordbruksverket sedan i somras arbetat fram ett upplägg för den svenska representationen. Grüne Woche med sina ca 400 000 mässbesökare är ett bra tillfälle för svenska mat- och dryckesföretag att testa och marknadsföra sina produkter till tyska slutkunder. Det är också ett tillfälle att förmedla den bredare bilden av Sverige som måltidsdestination och livsmedelsproducent.

- Vi vill förmedla en bild av Sverige som ett land med en hållbar livsmedels-produktion, med naturen runt hörnet och en hög livskvalitet. En viktig del i det är exempelvis vår djuromsorg, goda djurhälsoläge och låga antibiotikaanvändning. Sverige är det land i EU som använder minst antibiotika till livsmedelsproducerande djur, säger Jörgen Fransson, enhetschef på Jordbruksverket.

- Vi är glada att få samarbeta med fantastiska matproducenter från olika delar av Sverige och ge mässbesökarna en bild av det mångfacetterade svenska matlandskapet, säger Camilla Bender Larson, uppdragsledare på Jordbruksverket. Vår ambition har varit att ha en bra spridning mellan stora och små företag, från norr till söder och det kommer att vara ledstjärnan även vid kommande två års genomförande då Jordbruksverket arrangerar det svenska deltagandet på mässan.

Deltagarna i montern presenterar ett 20-tal företag och varumärken:

- Matrundan Österlen - kulinarisk turism, bestående av ett 30-tal företag där sju av dem deltar med olika varumärken och produkter från Skåne.
- Jämt Tugget AB tillverkar delikatessprodukter med ursprung från den norrländska matkulturen och deltar på mässan med sitt varumärke Mörsjö Deli med tunnbrödschips och jämtländska nachos i sortimentet.
- Företagarna Evelyn och Michael Rupp deltar med sitt koncept Älg&more - Småländsk "streetfood" och kommer att servera älghamburgare till de tyska mässbesökarna.
- Sveriges Oberoende Småbryggerier är en förening som består av 37 bryggerier vilka erbjuder en mångfald av olika sorters öl. Sju bryggerier finns på plats på mässan.
- Orkla Foods Sverige AB lanserar sitt nya veganska varumärke Anamma och deltar för övrigt med varumärken som bland annat Abba och Frödinge.

För mer info - se:

Grüne Woche (egen webbplats) Länk till annan webbplats.

Jordbruksverkets uppdrag inom livsmedelsstrategin Länk till annan webbplats.

Kontaktperson
Camilla Bender Larson
Landsbygdsutvecklare
Landsbygdsutvecklingsenheten
Telefon 036-15 64 85
fornamn.efternamnefternamn@jordbruksverket.se