Utmärkelser skapar uppmärksamhet och kan locka turister. Skedvi bröd som har en skyddad EU-beteckning samlade tillsammans med Visit Dalarna många olika aktörer för att kraftsamla runt frågan: Hur kan vi maximera nyttan av en skyddad EU-beteckning för företaget och hela Dalarna?
I Dalarna finns även Siljans geopark, UNESCO-världsarven Falun och Kopparbergslagen samt biosfärområdet Nedre Dalälven. Alla dessa utmärkelser har inneburit en ökning av antalet besökare till regionen. Skedvi bröd har fått den första skyddade EU-beteckningen i Dalarna. Nu ser bland annat Visit Dalarna möjligheterna med att stärka besöksnäringen ytterligare med aktiviteter kopplade till utmärkelser och till måltidsturism.
– Utmärkelser ger effekter, både för företagen och hela Dalarna, konstaterar Lotta Magnusson chef för strategisk utveckling på Visit Dalarna. Ju fler märkta produkter vi har, desto mer intressant är det att besöka Dalarna.
I andra länder är den skyddade EU-beteckningen mer känd och kan därför locka många internationella turister. De skyddade EU-beteckningarna handlar mycket om den unika platsen, det äkta och det traditionella hantverket. Ett sätt att nå olika besöksgrupper är att paketera dessa värden. I Sverige har vi en bit kvar när det gäller att nå ut med alla goda värden som märkningen står för. Här behöver olika aktörer hjälpas åt.
Kunskapsdagen genomfördes på Skedvi bröd den 8 oktober. Den samlade både lokala företagare och olika representanter som arbetar med besöks- och livsmedelsnäring samt företag inom besöks- och livsmedelsnäringen inom regionen. Även Jordbruksverket var på plats och dagen hölls ihop av den trio som för Jordbruksverkets räkning arbetar med stöd till producentföreningar och producenter för att ta tillvara möjligheter med skyddad EU-beteckning.
För att skapa en kreativ miljö delades deltagarna upp i grupper som fick cirkulera mellan fem olika stationer på lika många teman. Stationerna leddes av Visit Dalarna och fokuserade på outdoor, möten, samverkan, kultur och mat.
Det var ingen brist på idéer när det kom till att locka turister, erbjuda intressanta aktiviteter och presentera lokalproducerad mat på innovativa sätt. Det blev än mer tydligt under dagen hur man kan stärka varandra genom den skyddade EU-beteckningen.
Skedvi bröds vd Anders Åkerberg konstaterar att det finns en stark sammanhållning i bygden.
– Om det går bra för oss är det bra för våra grannar. Vi hjälps åt och ställer upp för varandra. Det skapar en levande landsbygd, säger Anders Åkerberg. Det gäller att kroka arm!
Just samverkan, att kroka arm, var ett återkommande recept på framgång enligt deltagarna på kunskapsdagen. Vissa idéer kunde Anders Åkerberg ta med sig direkt till sin ledningsgrupp för att förfina inom företaget, medan andra förslag behöver utvecklas vidare och mer långsiktiga samarbeten skapas. Deltagarna konstaterade också att det är avgörande att den som är bäst på en sak, är den som ska jobba med den, för att hela destinationen ska nå en bra effekt. Att få fokusera på det man är bäst på ger mervärden för alla inblandade.
Dagen sammanfattades av Lena Mossberg som är professor vid handelshögskolan i Göteborg och vid Norduniversitet i Bodö. Hon är också med och driver projektet som ska hitta en modell för att samverka runt skyddade EU-beteckningar. Destinationer, producentföreningar och producenter ska kunna ta del av modellen och använda den som stöd i sitt arbete med att dra nytta av skyddade EU-beteckningar.
– Något som kom igen i alla grupperna var samverkan och att kroka arm, säger Lena Mossberg. Många av idéerna kunde samlas inom två kategorier. En som handlade om lokala resurser, det andra rörde människor. Båda nödvändiga för att kunna skapa värde runt skyddade produkter. Det var bra diskussioner idag, intressanta iakttagelser och entusiastiska deltagare, avslutar Lena Mossberg.
Varje deltagare hade med sig uppslag hem att arbeta vidare med, ofta i samverkan med Skedvi Bröd som har EU-beteckningen för knäckebrödet. Redan dagen efter den matiga workshopen samlade Skedvi bröd sina medarbetare och därefter ledningsgruppen för att fortsätta arbetet. Efter en intensiv förmiddag hade företaget kokat ner ett tiotal aktiviteter att ta vidare för att öka kunskapen om och maximera nyttan med den skyddade EU-beteckningen.
På kunskapsdagen deltog bland andra Visit Dalarna, Region Dalarna, Länsstyrelsen Dalarnas län, Dalarna science park, Säter kommun, Hedemora kommun, Hushagens gymnasium m.fl. och en rad lokala företag inom besöks- och livsmedelsnäringen.
Projektet Ökad kännedom och kunskap om skyddade EU-beteckningar består av två deluppdrag:
Deluppdrag 1: Ökad kännedom och kunskap om skyddade EU-beteckningar Stöd till producentföreningar och producenter- Skapa nätverk för producenter .
Kontakt: Sven-Erik Larsson svenerik@saporibus.se, 0722 314 688
Deluppdrag 2: Ökad kännedom och kunskap om skyddade EU-beteckningar - Stöd till producentföreningar, producenter och intressenter för att tillvara möjligheter med skyddad EU-beteckning.
Kontakt: Anna Hegethorn, hej@annahegethorn.se, 070-396 51 49.