Smaka på Värmland – utveckling av måltidsturism
Värmland har länge lockat besökare med sin storslagna natur och sina kulturskatter, men nu får även lokala måltidsupplevelser spela huvudrollen. Genom projektet “Smaka på Värmland – utveckling av måltidsturism¹” vill Visit Värmland locka fler besökare som söker måltidsupplevelser samt skapa starkare kopplingar mellan besöksnäringen och lokalproducerad mat.
Projektet “Smaka på Värmland – utveckling av måltidsturism” startade i oktober 2022 med målet att göra mat och dryck till en drivkraft för besöksnäringen i regionen. Fokus ligger på att öka intresset för lokalproducerad mat samt att stärka restauratörer och matkreatörer som arbetar med lokala produkter genom nya samarbeten och bättre marknadsföring. Projektet strävar också efter att bredda turistsäsongen för att skapa en hållbar turism året om.
– Mat är en central del av människors upplevelser och vi vill ge lokala företagare som arbetar med lokala livsmedelsprodukter verktyg att skapa minnesvärda smakupplevelser, säger projektledaren Elin Flyg från Visit Värmland.
Lokala råvaror och traditionella smaker blir allt viktigare när människor söker sig till nya resmål och måltidsturism är en global trend som Visit Värmland ser stor potential i.
Arbetet har rullat på bra, enligt Elin Flyg, även om det i början tog lite tid att bygga starkare samarbeten med företagare inom mat och dryck, då det är en relativt ny målgrupp för Visit Värmland. Företagarna har dock visat stort intresse för projektet och uppskattat stödet och inspirationen för att paketera och marknadsföra sina måltidsprodukter.
Bland projektets olika aktiviteter ingick föreläsningar, studiebesök till Dalarna och “speeddates” mellan producenter och besöksnäring som ledde till konkreta affärer mellan företagarna. Ett initiativ var den kulinariska upptäcktsfärden “Matresa i Värmland” i september 2024, där besökarna fick provsmaka lokala produkter, möta producenter och handla hållbara varor.
– Matresan, som var fullbokad, blev väldigt lyckad och vi fick fin respons från deltagarna. Det har överlag varit givande att se måltidsupplevelserna ta form och känna att vi bidragit till att sätta värmländska smaker på kartan. Gensvaret från företagare och besökare har varit fantastiskt och visar att vi är på rätt väg, säger Elin Flyg.
Idag är projektet inne i sin slutfas och avslutas i mars 2025. Arbetet har redan lett till värdefulla resultat. Företagare har knutit nya kontakter och samarbetet mellan besöksnäringen och producenter har stärkts. Dessutom har marknadsföringsmaterial som filmer och bilder tagits fram och används bland annat för att visa upp bokningsbara måltidsupplevelser på Visit Värmlands webbplats.
Man vill också inom projektets ramar genomföra någon mer föreläsning för näringen om måltidsupplevelser samt arrangera ytterligare ett par kampanjer för att utnyttja det marknadsföringsmaterial som tagits fram. En planerad kampanj i februari 2025 kombinerar exempelvis mat och kultur för att fortsätta bredda turistsäsongen.
Elin Flyg ser positivt på framtiden och hoppas att projektet ska bana väg för fler satsningar inom måltidsturism.
– Det finns så mycket mer att upptäcka och utveckla inom måltidsturismen och vi vill gärna vara med och skapa ännu fler smakrika upplevelser för framtida besökare, säger Elin Flyg.
Text: Colette van Luik
¹ Projektet ”Smaka på Värmland – måltidsturism” ska inte blandas ihop med varumärket Smaka på Värmland och eventet med samma namn som ägs av Branschföreningen Nifa.