En hållbar affärsmodell för ökat utbud och tillgänglighet av ursprungsmärkta livsmedel
Genom samarbete mellan fyra län ska lokala producenter få bättre förutsättningar att nå ut till konsumenterna. Projektet som pågått i två år har utvecklat nya affärsmodeller för att öka tillgängligheten av ursprungsmärkta livsmedel. "Vi har skapat möjligheter för ökad lönsamhet och tillväxt", säger projektledaren Patrik Rehn.
Fyra producentorganisationer; Nifa/Värmland, Lokalproducerat i Väst, Smaka på Västmanland och Östgötamat, har under två år arbetat tätt tillsammans i projektet “En hållbar affärsmodell för ökat utbud och tillgänglighet av ursprungsmärkta livsmedel”. Hållbar syftar här inte bara på miljövänlighet, utan också på att affärsmodellen ska vara långsiktigt lönsam och kunna anpassas till marknadens förändringar. Anledningen till projektet är att möta den ökade efterfrågan på lokalproducerad mat.
– Vi funderade över vilka nya vägar som finns att gå. Nu ska vi ta tillvara de goda erfarenheterna och skala upp för att underlätta lokalt producerad mat att nå konsumenterna, berättar projektledaren Patrik Rehn från Smaka på Västmanland.
Hitta nya försäljningskanaler
Affärsmodellerna handlar om hur producenter kan få ut sina varor på marknaden på ett lönsamt sätt. Det kan till exempel handla om att hitta nya försäljningskanaler, som direktförsäljning på bondemarknader, e-handel eller samarbete med restauranger och butiker som vill marknadsföra lokal mat. Det innebär också att tydliggöra ursprunget genom märkning, vilket gör produkterna mer attraktiva för konsumenterna. Ursprungsmärkning kan fungera som en del av en affärsmodell genom att stärka varumärket och göra det möjligt att ta bättre betalt för produkterna.
Projektet, som har drivits av Vreta Kluster sedan 2022, har bland annat inkluderat utbildningar, workshops och studiebesök för att hjälpa livsmedelsföretagare att utveckla sina verksamheter. Fokus har legat på affärsutveckling, ursprungsmärkning och certifiering, med målet att skapa minst en långsiktigt lönsam affärsmodell för ursprungsmärkta livsmedel som passar varje region.
– Ett annat mål är att minst tio restauranger eller företag inom besöksnäringen i varje region ska använda och marknadsföra lokal mat på sin meny, säger Patrik Rehn.
Samarbete har gett projektet en stark grund
Samarbetet mellan organisationerna har varit en viktig del av projektet. Varje producentorganisation har arbetat med affärsutveckling och marknadsföring i sin egen region.
De gemensamma aktiviteterna har gett projektet en stark grund, där tidigare erfarenheter från initiativ som "Matlandet Sverige" och den nationella livsmedelsstrategin har varit viktiga byggstenar.
– Det har varit en enorm möjlighet att samla vår gemensamma kompetens och utbyta erfarenheter mellan regionerna. Genom projektet har vi kunnat testa olika affärsmodeller och fått insikter om vad som kan fungera framöver, säger Patrik Rehn.
Utmaningar och lärdomar
Att arbeta med lokalproducerad mat och ursprungsmärkning innebär både möjligheter och utmaningar, menar Patrik Rehn. En av de största utmaningarna har varit att hitta rätt försäljningskanaler, där produkterna kan säljas till ett pris som motsvarar kvaliteten och arbetet bakom produktionen.
– Vi kan inte konkurrera med billigare massproducerade varor, men det går att ta bättre betalt för lokalproducerade produkter om vi hittar rätt kanaler, som till exempel Bondens Marknad och liknande initiativ. Vi vet att konsumenter är villiga att betala mer för varor som är ursprungsmärkta och håller hög kvalitet, säger Patrik Rehn.
Att arbeta med lokalproducerad mat och ursprungsmärkning innebär både möjligheter och utmaningar, menar Patrik Rehn. Foto: Jonas Ingman/westsweden.com
Under projektets gång har deltagarna också haft möjlighet att testa affärsmodellerna och visa upp sina produkter vid olika mässor, bland annat under Almedalsveckan. Där hade de en monter som lockade besökare intresserade av ursprungsmärkt mat och regionala produkter.
Inspirera till fortsatt samarbete
Nu när projektet närmar sig sitt slut säger Patrik Rehn att deltagarna ser fram emot att använda de affärsmodeller som utvecklats under arbetets gång. Han hoppas att projektet kommer att inspirera till fortsatt samarbete mellan regionerna och öka lönsamheten för livsmedelsföretagare som arbetar med lokalproducerad och ursprungsmärkt mat.
– Det här projektet har gett oss en bra grund att stå på. Nu ska vi genomföra ett första test av de nya affärsmodellerna i mindre skala för att se hur de fungerar i praktiken innan de rullas ut fullt ut. På så sätt kan man justera och förbättra dem utifrån resultaten av testet, säger Patrik Rehn.
Projektet avslutas i december i år och resultatet kommer att sammanställas i en slutrapport och handbok som kan laddas ner från Vreta Klusters hemsida.
– Rapporten kommer att ge både producenter och beslutsfattare värdefull information om hur man kan utveckla långsiktigt lönsamma affärsmodeller för ursprungsmärkta livsmedel, avslutar Patrik Rehn.
Text: Colette van Luik