Asa Herrgårds Edible Table. Ett bord mitt ute i skogen där deltagarna får vara med och plocka ätbara växter och hjälpa till att laga maten. Nu är det dags att utveckla fler produkter. Fotograf: Lina Skandevall
Det småländska matkulturarvet - igår, idag och imorgon
Projektet ”Det småländska matkulturarvet igår, idag och imorgon” innebär en innovativ affärsutveckling inom måltidsturism. Utifrån det ska nu tio företag i regionen skapa bokningsbara måltidsupplevelser. Samtidigt får företagen fördjupad kunskap om den lokala småländska maten och det gamla mathantverket.
Isterband, rågkringlor, ostkaka, lingon på längden och tvären… Småland har mycket mer att erbjuda än Glasriket, nationalparker och Ikea. Nu vill man även locka besökare genom att gå via magen. Projektet ”Det småländska matkulturarvet igår, idag och imorgon”, som drivs av Destination Småland i Kronobergs län, vill visa att det småländska matkulturarvet kan vara en attraktiv besöksanledning.
– Det har saknats en strategi för måltidsturism i Kronoberg och Småland och det fanns heller ingen spetskompetens för att utveckla denna turism på ett konkret sätt. Tanken med projektet är att vi ska gräva ner oss i vårt lokala matkulturarv och visa hur man kan marknadsföra det, säger projektledaren Lina Skandevall.
Almi Företagspartner stöttar upp med sina verktyg inom affärsutveckling, samtidigt som man inom projektet utvecklar verktyg och inspirerande material för att hjälpa lokala företag att skapa bokningsbara måltidsupplevelser.
– En del av uppdraget är att hitta guldkorn som är värda att uppmärksammas extra och vi har valt ut tio matföretag som har ambitionen att skapa bokningsbara måltidsupplevelser.
Åtta av nio kommuner i Kronobergs län är genom dessa tio företag representerade i projektet, vilket Lina Skandevall poängterar är viktigt eftersom man vill att glesbygden ska lyftas fram. Några av företagen är gårdsbutiken Farmors i Grimslöv med blomodling, glassbar och mathantverk från lokala matproducenter, kafferosteriet Tadah i Lenhovda och Asa Herrgård utanför Lammhult.
– Vi har haft kickoff med föreläsningar och matlagning då deltagarna fick lära sig mer om Smålands matkultur och lokala traditioner. Kocken Paul Svensson inspirerade deltagarna att laga ugnsbakade rödbetor med isterbandsmul, för att grönsakerna och inte köttet skulle stå i centrum. Att tänka hållbart är en hygienfaktor i projektet.
Förutom tre heldagar då företagarna på olika sätt får jobba med mat och lära känna varandra, erbjuds de coachning av Lina Skandevall och Almi varvat med föreläsningar, bland annat av Marcus Eldh som driver det prisbelönta naturturismföretaget WildSweden och som är expert på paketering av upplevelser. Det är även stort fokus på produktutveckling.
– Jag coachar deltagarna efter en tydlig och enkel manual. Sedan ringar vi in potentiella målgrupper och jag inspirerar gärna till att tänka internationellt. Som svenskar blir vi lätt hemmablinda och tycker inte att till exempel åka ut till en ö och grilla korv är något märkvärdigt. Men en tysk eller holländsk turist kan tycka att det är en fantastisk upplevelse och betalar gärna bra för den.
Deltagarna får även utbildning i sociala medier och marknadsföring.
– När företagarna lyckats få till bokningsbara måltidsupplevelser skickar vi en fotograf som tar bilder så att både företagarna och Destination Småland i Kronobergs län har attraktivt material att använda sig av i sin marknadsföring.
I februari 2025 avslutas projektet och då ska de tio företagarna få visa upp sina bokningsbara måltidspaket och göra en pitch för lokala och regionala turismorganisationer så att dessa vet vad de kan sälja in till besökare.
I framtiden hoppas Lina Skandevall att det blir fler samarbeten mellan olika lokala företagare i regionen. Hon menar att det finns en enorm potential i måltidsturism och många engagerade företagare vill satsa på detta.
– Under projektet har fler företag hört av sig och vill delta – efterfrågan är tydlig, säger hon.
– Inom projektet ingår också att se till att 20 affärsutvecklare från bland annat Almi, Länsstyrelsen och kommunerna utbildas i verktygen som vi tagit fram så att projektet verkligen lever vidare och drivs framåt.
Det småländska matkulturarvet - igår, idag och imorgon
Projektägare: Destination Småland i Kronobergs län.
Kontakt: Lina Skandevall, projektledare. Telefon: 070-600 30 80. Mail: lina@skandevall.se.
Finansiering: Jordbruksverket och Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling.