Nya matupplevelser lockar turister till Halland

Projekt

Halländsk Matkultur - Landsbygdsprodukter

Projektgruppen från Hallands Matgille som står och sitter vid halmbalar på en åker

Hallands Matgille, från vänster till höger: Sebastian Petersson, Anna-Maria Spaniol, Caroline Lijledahl, Helena Nöjd, Elina Lagesson och Anna Oredsson. Foto: Hallands Matgille.

Ett nytt projekt har stärkt Hallands matidentitet genom innovativa och kreativa affärsmodeller. Tricket har varit att utveckla måltidsturismen och kombinera med olika upplevelser. Detta har fått nya besökare att hitta hit. Samtidigt har det även tagits fram en modell som andra regioner kan dra nytta av.

Vegetarisk matlagningskurs och yoga i en 1800-talsgård. Närodlade smakupplevelser och cykling på skogsvägar. Middag på värdshus och sedan rodel i mörkret… Numera finns det mängder av innovativa mat- och upplevelsepaket i Halland med syfte att locka till sig turister som både vill äta gott och få en spännande upplevelse på samma gång.

Halland har längre varit en stark turistdestination, men hittills har det saknats lättillgängliga och paketerade upplevelser som fokuserar på mat och dryck. Projektet "Halländsk Matkultur - Landsbygdsprodukter", som startades av Hallands Matgille i samarbete med LRF och Region Halland, ville ändra på detta. Syftet – att utveckla måltidsturism genom att kombinera mat med andra upplevelser.

– Vi har skapat flera unika paket där lokala företag inom mat och upplevelser samarbetar. Tanken är att turister ska kunna boka dessa smidigt och enkelt och få en genuin halländsk upplevelse, berättar Anna Oredsson, projektledare och affärskoordinator för Hallands Matgille.

Stärker landsbygden med samarbeten

Syftet har varit att stärka Hallands varumärke som matdestination och samtidigt förlänga turistsäsongen. Genom projektet har det skapats samarbeten mellan olika företag på landsbygden för att göra upplevelser mer attraktiva och tillgängliga för turister. Ett av exemplen är paketet "Kosafari & gelato", där besökare kan kombinera en kosafari på Kvarnen i Kornhult med att smaka på gårdens egentillverkade gelato.

– Det handlar om att skapa upplevelser som går utöver det vanliga och som drar nytta av varandras styrkor. Ett annat exempel är att kombinera ridning på islandshästar med en rundtur i en gårdsbutik, säger Anna Oredsson.

Sebastian Petersson, kommunikatör i Hallands Matgille, betonar vikten av att marknadsföra de olika paketen på ett attraktivt sätt:

– Vi vill att det ska vara enkelt för turister att hitta dessa unika erbjudanden, oavsett om de söker efter lokala matupplevelser eller andra aktiviteter.

Målet: förlänga säsongen

En av de största utmaningarna för landsbygdsturism i Sverige är säsongsberoendet, där de flesta besökare kommer under sommarhalvåret. Genom att erbjuda bokningsbara mat- och upplevelsepaket året runt hoppas deltagarna i projektet att fler ska besöka Halland även under hösten och vintern.

– Halland lever verkligen upp på sommaren, men det finns så mycket att erbjuda även under andra delar av året. Genom samarbeten mellan matföretag och upplevelseföretag kan vi förlänga säsongen och skapa anledningar för besökare att komma hit året om, säger Sebastian Petersson.

Utmaningar och framtida visioner

Trots framgångarna med att skapa nya bokningsbara paket har projektet stött på vissa utmaningar, särskilt när det gäller logistik och samordning mellan de olika företagen. Att få 30 olika företag att samarbeta och paketera sina produkter har krävt mycket arbete och kommunikation.

– Det är ett omfattande logistikarbete och det kan vara en utmaning att få alla att se de långsiktiga vinsterna. Många företagare är förstås oroliga när de inte ser snabba resultat, men vi betonar att man måste hålla i och hålla ut. Resultaten kommer, man måste bara ha tålamod, säger Anna Oredsson.

Nu när projektet närmar sig sitt slut planerar Hallands Matgille att ta fram en modell som kan användas av andra regioner i Sverige.

Vill sprida modellen

– Vi vill att andra regioner ska kunna dra nytta av våra erfarenheter och kopiera vår modell. Det är onödigt att uppfinna hjulet igen. Just nu finslipar vi på detaljerna, säger Anna Oredsson.

Trots att projektet officiellt avslutas i december ser både Anna Oredsson och Sebastian Petersson fram emot att fortsätta utveckla konceptet för framtiden.

– Det här är bara början. Vi har lagt grunden och nu handlar det om att förvalta och vidareutveckla det vi har byggt upp.

Fakta om projektet

råd till andra som ska driva projekt

  • Se till att ha tillräckligt med kapital och likviditet, då långa handläggningstider kan kräva att man ligger ute med pengar i flera månader.
  • Förankra målen hos alla samarbetspartner och skapa attraktiva, tydligt paketerade erbjudanden som alla vill vara delaktiga i.
  • Gör det enkelt och behovsanpassat för företagen – undvik onödiga möten och komplexa processer.
  • Jobba långsiktigt och betona att resultat tar tid – uthållighet är nyckeln till framgång.
  • Att alla deltagare känner delaktighet och att de får möjlighet att lyfta ”sitt” perspektiv.