Hur smakar diabas?

Projekt

Platåbergslandskapets smaker - en upplevelse genom jord, sten och kulturhistoria

Projektledare Sven-Erik Larsson

Foto: Henrik Theodorsson

Platåbergens Geopark i Västergötland är Sveriges första Unesco Globala Geopark. Mängder av geologiskt intresserade strömmar hit för att studera den världsunika miljön. Och tack vare projektet “Platåbergslandskapets smaker – en upplevelse genom jord, sten och kulturhistoria” har man nu även kunnat bredda sig och locka hit en ny sorts turister – vilket gynnar lokala producenter.

Hur smakar kalksten eller diabas? Vilka råvaror kan förknippas med platåbergens olika bergarter? Har de olika bergen sina egna smakprofiler? Det är frågor som utformats genom projektet Platåbergslandskapets smaker. Detta för att locka till sig fler turister än de som bara är geologiskt intresserade och därför besöker Platåbergens Geopark. Men geologi kan kännas svårt och otillgängligt för “vanliga” turister. Med hjälp av mat och dryck kan kunskapen däremot bli mer lättillgänglig. Under snart två år har olika lokala företag därför jobbat med att skapa måltidsupplevelser och unika produkter kopplade till platåbergslandskapets natur- och kulturarv.

Viltgryta med kantareller

Foto: Henrik Theodorsson

– Vi har exempelvis äppelodlingar ovanpå kalkstenslager i berget. Bjuder en lokal tillverkare på äppelmust från dessa äpplen fångas människors intresse samtidigt som det delas en geologisk berättelse genom ens sinnen. Det breddar möjligheten till kommunikation, säger Sven-Erik Larsson, projektledare för “Platåbergslandskapets smaker – en upplevelse genom jord, sten och kulturhistoria”.

Världsunikt landskap

Halleberg, Hunneberg och Kinnekulle är tre av de 15 platåbergen som tillsammans med Västgötaslätten ingår i Platåbergslandskapet mellan sjöarna Vänern och Vättern. Platåbergens Geopark är Sveriges första Unesco globala geopark. Det innebär att platåbergslandskapet är världsunikt och har geologiska platser och landskap som är av internationell betydelse.

Gult rapsfält i förgrunden, röd lada och platåberg i bakgrunden

Foto: Henrik Theodorsson

Geoparkens område sträcker sig över 3 690 kvadratkilometer och nio kommuner: Grästorp, Vänersborg, Trollhättan, Lidköping, Götene, Mariestad, Skövde, Skara och Falköping. Gränsen är satt utifrån områdets geologiska värden – inte efter kommungränserna.

“Sexlagerstårta”

– I Platåbergen kan man säga att vi har en sexlagerstårta där det i botten finns urberg, som följs av sandsten, alunskiffer, kalksten, lerskiffer och diabas. Inga av dessa bergarter är i sig unika, men kombinationen av dessa bergarter på en och samma plats finns inte någon annanstans på jorden, förklarar Sven-Erik Larsson.

– Vår förhoppning är att lokala företagare genom smaker och mat skapar en tydlig profil på produkter som kommer från platåbergslandskapet och från de olika bergen inom området. Vi inom projektgruppen har tagit fram olika produkter, både råvaror, mat och upplevelser, som vi nu erbjuder besökare, säger Sven-Erik Larsson.

Geoparkens tre uppgifter

En geopark har tre stora uppgifter: En är att sprida kunskap om de geologiska värden som finns i området. En annan att berätta om sambandet mellan geologi och natur- och kulturarv. En tredje är att utveckla besöksnäringen och turismen i området på ett hållbart sätt.

Projektet börjar närma sig sitt slut och man kan checka av de tre punkterna, säger Sven-Erik Larsson.

– Det finns förstås mycket kvar att göra men vi inom projektgruppen som jobbat med dessa frågor ser tydligt att vi når en betydligt bredare grupp besökare med vårt budskap numera. Att kunna erbjuda turister att “smaka på” Platåbergen är också effektivt ur marknadsföringssynpunkt. När de åker hem berättar de för sina vänner och bekanta om maten, smakerna och dofterna som mötte dem här – och på så sätt kommer fler att vilja komma hit, menar säger Sven-Erik Larsson.

Fakta om projektet

råd till andra som ska driva projekt

  • Utgå ifrån en genomarbetad, säkerställd och bra idé.
  • Inse att fördjupnings- och förändringsarbete tar tid.
  • Underskatta inte kommunikation som engagerar och stimulerar olika sinnen som syn, hörsel, lukt, smak och känsel för att överföra budskap och skapa upplevelser. Genom att använda sinnena kan kommunikationen bli mer mångdimensionell och minnesvärd. Det gör så mycket som att i vårt fall kunna smaka och testa olika produkter.

Text: Colette van Luik