Smaka Sverige logotyp, länk till startsidan.
Festlig dukning, glas, guldbestick och tallrik på marmorbord

Saxå bruk. Foto: Maria Dahlin.

Publicerades

Satsning på värmländska smaker blev en podd

Ett värmländskt samarbetsprojekt med utgångspunkt i lokala råvaror har resulterat inte bara i två nya unika menyer, utan också en podcast om mat i kulturhistoriska miljöer.

Initiativet till att utveckla regionala måltider i värmländska Bergslagen togs av Carl-Jan Granqvist på Saxå Bruk. Med sin verksamhet på den anrika herrgården vill han förmedla kunskap om lokala råvaror och historiska sammanhang för att de som besöker kulturhistoriska platser ska få en större upplevelse.

Två menyer, med lokala råvaror som följer platsernas historia, skapades i ett samarbete mellan ett stort antal aktörer. Den ena speglar 1840-talets empirtid vid Saxå bruk och den andra är kopplad till gästgiveriet Anna Karolinas kök och speglar en middag från 1880-tal. I menyerna finns spännande lokala råvaror som skrädmjöl, värmländska ostar, Vänerlax och lokalt producerade grönsaker. Det finns också en ölmeny. Du hittar även Värmlands traditionella landskapsrätt nävgröt på menyn.

Stor respekt i projektarbetet

Projektet Värmländska smaker i kulturhistoriska miljöer grundades i viljan att utveckla besöksnäringen genom att skapa måltidsupplevelser med regionalt och lokalt producerade råvaror och produkter i kulturhistoriska miljöer. Samtidigt stärks intresset för regionala och lokala mattraditioner.

Projektledaren Marie Östblom upplevde att deltagarna hade stor respekt för varandras kunskaper och erfarenheter, och att även andra, utanför projektet, skulle kunna ta lärdom av och inspireras av dem. Projektet finansierades bland annat av Landsbygdsprogrammet genom uppdraget Traditionell småskalig matkultur.

Podcast om värmländska smaker

Lars Carlén, podcastproducent och reporter, fick i uppdrag att dokumentera satsningen. Han skriver om arbetet i tidskriften KULT, och har också skapat podcasten Värmländska smaker.

– Podcasten är både ett sätt att dokumentera projektet och samtidigt få fler turister att vilja besöka regionen. Dessutom kan den ge andra aktörer inom måltidsturism i Sverige möjlighet att dra nytta av våra erfarenheter, säger Lars Carlén.

För att kunna förmedla känslan i reportagen åkte Lars Carlén ut till de två gästgivargårdarna och sex råvaruproducenter.

– För min del var det fantastiskt att få intervjua på plats och se, smaka, höra, lukta och känna så att upplevelsen kan förmedlas i reportage där lyssnarna kommer väldigt nära och får höra hur det gått till att driva och utveckla de här verksamheterna, säger Lars Carlén.